Blacha to asortyment trudny do składowania. Przyczyną jest duża rozpiętość wymiarowa arkuszy oraz masa – jeden arkusz grubej blachy może ważyć nawet 5 ton.

Blacha to wyrób hutniczy, którego grubość jest dużo mniejsza od długości i szerokości produktu. Grubości blach mieszczą się w przedziale od dziesiątych części do kilkudziesięciu milimetrów. Według Normy PN-EN 10079: 2009 Terminologia wyrobów stalowych, ze względu na grubość, blachy dzieli się na: cienkie (do 3 mm) i grube (powyżej 3 mm). Najpopularniejsze wymiary arkuszy blachy to: 1000×2000 mm, 1250×2500 mm, 1500×3000 mm, 2000×4000 mm oraz 2000×6000 mm.

W obrocie funkcjonuje wiele różnych rodzajów blach. Najpopularniejszym surowcem jest oczywiście stal czarna, walcowana na zimno lub gorąco. Występują również arkusze ze stali nierdzewnej lub o uszlachetnionej powierzchni (ocynkowane ogniowo lub elektrolitycznie), a także wyprodukowane z metali nieżelaznych (np. aluminium). Oprócz blach gładkich występują również arkusze o powierzchni z fakturą – żeberkowe / ryflowane.

Regały paletowe

Najprostszą, a zarazem najtańszą, metodą składowania arkuszy blachy jest zastosowanie standardowych regałów paletowych o zmiennej konfiguracji. Regały te zbudowane są z pionowych ram, połączonych poziomymi belkami, tworzącymi gniazda paletowe.

Konstrukcja regałów paletowych – jak sama nazwa wskazuje – dostosowana została do przechowywania palet, w tym przede wszystkim europalet w rozmiarze 800×1200 mm. Dlatego też najczęściej spotykane wymiary gniazda paletowego to 1100×3600 mm. Na takim regale można więc składować co najwyżej dwa pierwsze formaty arkusza blachy, tj.: 1000×2000 mm oraz 1250×2500 mm. Co więcej, w przypadku mniejszych arkuszy, należy zastosować w regale wypełnienie poziomu składowania panelem siatkowym lub kratą pomostową.

Regały wspornikowe

Dużo lepszym rozwiązaniem w kwestii składowania arkuszy blachy jest zastosowanie regałów wspornikowych. Jest to konstrukcja nieco droższa, ale umożliwiająca przechowywanie wszystkich dostępnych w obrocie formatów arkusza blach.

Ciągi regałów wspornikowych zbudowane są z połączonych ze sobą ram, składających się z pojedynczej kolumny i podstawy. Brak przednich słupów nośnych tworzy przestrzeń składowania ograniczoną tylko z jednej strony regału. Zaletą takiego rozwiązania jest łatwa manipulacja ładunkiem, gdyż nie ma ryzyka uderzenia w przednie słupy, jak w przypadku regałów paletowych.

Regały wspornikowe można w prosty sposób dostosowywać do dynamicznie zmieniającego się asortymentu w magazynie. Wysokość półek można zmieniać bez użycia specjalistycznych narzędzi. Łatwy montaż i demontaż pozwala na szybką rekonfigurację – przeniesienie całego ciągu, dostawienie kolejnych kolumn, czy też zmianę ich rozstawu.

Więcej informacji znaleźć można na stronie jednego z polskich producentów regałów wspornikowych.

Regały automatyczne

Regały automatyczne do składowania blach to rozwiązanie, które sprawdzi się w przedsiębiorstwach, gdzie kluczowa jest szybkość operowania ładunkiem i maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni magazynowej.

Rozwiązanie to ma zazwyczaj postać wielopoziomowego regału z automatyczną windą. Oprogramowanie sterujące mechanizmem podnoszenia i opuszczania ładunku może zostać zintegrowane z systemem WMS (Warehouse Management System), dzięki czemu proces załadunku/rozładunku zapasów na/z regału może odbywać się bez udziału operatora wózka widłowego.

Nowoczesne regały automatyczne posiadają moduł ważenia ładunków przed ich umieszczeniem na regale, dzięki czemu nie ma ryzyka przeciążenia całej konstrukcji. Jest to bardzo cenna funkcja, zwłaszcza w przypadku tak ciężkiego asortymentu, jakim są arkusze blachy.